Διαδραστική Βιβλιοθεραπεία (4)

(ΣΥΝΕΧΕΙΑ)

Παρόλο, που αναμφίβολα, η ανάγνωση ενός βιβλίου, από μόνη της,  μπορεί να έχει, και πολλές φορές έχει, θετική συναισθηματική επίδραση πάνω στον αναγνώστη, ωστόσο, όταν μιλάμε για την εισαγωγή της λογοτεχνίας και του βιβλίου στο χώρο της προσωπικής ανάπτυξης ή/και της θεραπείας αναφερόμαστε, κυρίως,  στη Διαδραστική Βιβλιοθεραπεία. Πρόκειται για μια προσέγγιση τελείως διαφορετική από την Αναγνωστική Βιβλιοθεραπεία, η οποία έχει ανοίξει νέες δυνατότητες στο χώρο της ψυχικής υγείας, της εκπαίδευσης και της κοινωνικής πρόνοιας.

Στη Διαδραστική Βιβλιοθεραπεία υπάρχει τριαδική σχέση ανάμεσα στο άτομο, το έργο λογοτεχνίας και τον ειδικό. Εδώ, αυτό στο οποίο εστιάζουμε δεν είναι η πράξη της ανάγνωσης, αλλά τα συναισθήματα, οι εικόνες και οι συνειρμοί που το συγκεκριμένο λογοτεχνικό υλικό – το οποίο μπορεί να είναι επιλεγμένο κείμενο, κείμενο δημιουργικής γραφής που έχει παραχθεί από το ίδιο το άτομο ή και οπτικοακουστικό υλικό –  γεννά στον ψυχισμό του ατόμου και κυρίως η διερεύνησή τους, με τη βοήθεια ενός κατάλληλα εκπαιδευμένου ατόμου (facilitator). Ακριβώς αυτή η διερεύνηση των «αντιδράσεων» του ατόμου σε σχέση με ένα κείμενο, η οποία γίνεται με τη βοήθεια ενός ειδικού και μέσα από καθοδηγούμενο διάλογο και κυρίως η αναγνώριση, η επεξεργασία και η επανενσωμάτωση των «αντιδράσεων», είναι που τελικά θα οδηγήσουν στην επίτευξη της προσωπικής εξέλιξης και της θεραπευτικής αλλαγής.

Στη  Διαδραστική Βιβλιοθεραπεία, όταν αναφερόμαστε σε λογοτεχνικό υλικό το εννοούμε με ευρύτερη έννοια. Έτσι ανάλογα με τα θέματα/προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα ή η ομάδα και την εξελικτική φάση στην οποία βρίσκονται,  μπορούμε να δουλέψουμε : α)  με έτοιμα κείμενα όπως διηγήματα, επιλεγμένα κομμάτια από νουβέλες και μυθιστορήματα, ποιήματα, θεατρικά έργα,  αλλά και με μύθους και παραμύθια. Επίσης μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και κείμενα με πληροφοριακό ή διδακτικό υλικό από άρθρα, μελέτες, διάφορα φυλλάδια κ.ά. β) με κείμενα που παράγονται από το ίδιο το άτομο, κυρίως μέσα από τη δημιουργική γραφή αλλά και μέσα από άλλα είδη γραφής, γ) με οπτικοακουστικό υλικό  που  έχει σχέση με το λόγο και μπορεί να περιλαμβάνει τραγούδια διαφόρων ειδών, αποσπάσματα από κινηματογραφικές ταινίες κ.ά.

 

© 2016-2018  Dr Αννα Αντωνοπούλου – meta-psychology.gr

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *